algemeen

Het is leuk dat u geïnteresseerd bent in deze website. Onze vereniging telt momenteel ca. 85 tot 90 leden en houdt zich bezig met het beoefenen van de kanosport in recreatief verband.

Dit betekent niet dat u zich geheel in rust op het water begeeft, doch dat we gezamelijk tochten organiseren om afstanden te varen, welke kunnen varieren van een kleine 15 km tot ca. 30 km. ( of verder).

Het soort water waarop we varen varieert van riviertjes, rivieren, kanalen, meren en zeeën. Dit betekent dat we een zekere conditie verwachten van de deelnemers welke aangepast is aan de te varen tocht. Bij tochten kan de vaarleider beslissen vanwege veiligheidsoverwegingen u te adviseren niet mee te gaan.

We houden wekelijks op de woensdagavond rond 18.50 uur (afvaart) oefentochten op het Zuidlaardermeer, waar elk werkt aan zijn eigen conditie en waar we elkaar wijzen op punten die in onze techniek voor verbetering in aanmerking komen, als dat op prijs gesteld wordt.
Gewoon leuk van gedachten wisselen of genieten van wind water en zon / regen kan ook het doel zijn.

Waar we vooral op uit zijn, is plezier hebben in het samen zijn en het samen varen. We laten elkaar in onze waarde en hebben respect voor ieders kunnen.
Aldoende proberen we te leren. Ons motto is het motto van de Toeristische Kanobond Nederland ( TKBN ) waar we bij aangesloten zijn: niets moet en alles mag.

Onze vereniging biedt u de mogelijkheid door te groeien tot kajakken op zeenivo. Meerdere leden hebben de kennis en zijn graag bereid deze kennis met u te delen. Geen enkele vereniging draait echter zonder de inzet van haar leden en we doen na enige tijd ook een beroep op u om taken op u te nemen.

Wij varen in hoofdzaak met (zee)kajaks. Sinds kort worden Canadese kano's toegelaten, echter verkeerd deze dicipline in een pril stadium en is in opbouw.

U hoeft in eerste instantie geen eigen boot te hebben, echter is de sport leuker als men in zijn/haar eigen boot vaart. Ons streven is daar dan ook opgericht, zeker ook om onze clubboten vrij te houden voor nieuwe vaarders. Er is stalling mogelijkheid voor boten, die echter eind 2018 vol is. Eigen botoen zult u elders moeten stallen. Als u overgaat tot aankoop van eigen boten, dient u ook het transportaspect in ogenschouw te nemen. Dit wordt nog wel eens vergeten. Het percentage mannen en vrouwen is ongeveer 50 %.

In de winter zijn we met de kajaks te vinden in het zwembad om daar in warm water onze reddingsoefeningen te trainen. Maar ook eskimoteren komt aan bod en balans oefeningen.

Als deze sport u aanspreekt, kunt u ons fysiek vinden op aan de

Meerweg te Kropswolde (gemeente Hoogezand-Sappemeer)

U komt hier bij 4 groene bootcontrainers en een eenvoudige kantine.

Locatie weergave + Navigatie advies

Wilt u ooit iets naar ons sturen dan is ons adres:

Kanovereniging de Futen, Rijksweg 223, 9792 PG, Ten Post

De vereniging is opgericht in 1984.

U vaart geheel mee voor eigen risico. Nadere informatie willen we graag geven en u kunt onze bestuursleden hiervoor benaderen.